Tuesday, March 1, 2011

IKT-støttet kunnskapsbygging om klimautfordringer

 
Undervisning om miljøspørsmål utfordrer faggrenser, kunnskapssyn og læringsstrategier. Utenfor lærebokas kvalitetssikrede og ordnede naturfag møter elevene kunnskap som er omstridt, uferdig og hvor spørsmål om gyldighet ofte henger sammen med spørsmål om tillit. Artikkelen drøfter en casestudie hvor elevene brukte et IKT verktøy til å utforske spørsmål de stilte om global oppvarming. Elevenes kunnskapssyn og læringsstrategier ble utfordret når elevene måtte finne frem relevant informasjon selv, fortolke, være kritisk selektive, integrere og videreutvikle tekst. IKT verktøyet brakte støttestrukturer tett på dette arbeidet og bidro til at noen elever kom forbi to viktige barrierer: Å sette ord på det som var usikkert eller uklart for dem, og det å se på medelever som ”kritiske venner” ved å stille spørsmål til hverandre, bygge på hverandres innlegg med ny informasjon og korrigere hverandre hvis de oppdaget faktafeil eller misforståelser.

Hele artikkelen kan leses her:
Norsk pedagogisk tidsskrift 01/2011, (Side 54-68)

No comments: